Hopp til hovedinnhold

Søk

7183 treff

  • Les for å lære

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Min læring

    Del av læringsløpet "Lær å lese - saktekster" i Fabel 5. 

  • Les skjønnlitteratur 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Fordyp deg

    I denne fasen skal du lese novella «Trappetrinn» av Erna Osland. 

  • Skriv fortelling

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Respons på egen fortelling

    Del av læringsløpet "Skriv fortelling" i Fabel 5. 

  • Les for å lære

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Lær om

    I denne fasen skal du lære om forskjellen mellom skjønnlitterære tekster og saktekster. I denne fasen skal du lære om forskjellen mellom skjønnlitterære tekster og saktekster. 

  • Skriv faktatekst

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Samle informasjon

    Sondre leste to ulike kilder for å finne ut mer om bjørnedyret. Kildene han leste var "Bjørnedyr" og "Ekstrem overlever: Bjørnedyret". Les de to kildene sammen i klassen. 

  • Les for å lære

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Saktekst og skjønnlitteratur

    Har du tenkt over hvor mange ulike tekster du leser i løpet av en dag? Mange av tekstene leser du uten å tenke over at du leser. Du leser kanskje teksten på melkekartongen mens du spiser frokost? Kanskje leser du på nettbrett eller på mobil? På vei til skolen passerer du trolig skilt og plakater som du leser.

  • Skriv fortelling

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Arbeid med

    I denne fasen skal du arbeide videre med å skrive fortellinger. 

  • Skriv faktatekst

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk

    Når skrev du sist noe som handlet om noe fra virkeligheten?  Hva slags tekst var det? 

  • Sammensatt tekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Skriv faktatekst om et yrke

    Skriv faktatekst i løringsløpet "Sammensatt tekst" i Fabel 5.Skriv faktatekst i løringsløpet "Sammensatt tekst" i Fabel 5.

  • Les for å lære

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Saktekst eller skjønnlitteratur?

    Hva er forskjellen på saktekster og skjønnlitterære tekster? Les de to tekstene «Galdhøpiggen» og «Forleden dag» under og forklar hvilke typer tekster dette er. 

  • Skriv faktatekst

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Viktige ord

    fakta faktatekst tema temasetning kilde troverdig variere språket

  • Les saktekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    En drøm blir virkelighet

    Kan du forestille deg hvordan det kan føles å være alene i en seilbåt i Sørishavet? Ellen MacArthur hadde drømt om en slik tur helt siden hun var fire år. 

  • Skriv fortelling

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Viktige ord

    handling sjanger fortelling innledning hoveddel problem avslutning roman

  • Skriv faktatekst

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Fordyp deg

    I denne fasen skal du bruke det du har lært til nå i læringsløpet. Du skal variere språket i faktateksten din, få respons på teksten du har skrevet og gi respons til læringspartneren din sin tekst. 

  • Les for å lære

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Del av læringsløpet "Lær å lese - saktekster" i Fabel 5. 

  • Skriv fortelling

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Lær om

    I denne fasen skal du lære å skrive fortelling. 

  • Skriv faktatekst

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Vi lærer sammen

    Del av læringsløpet "Skriv faktatekst" i Fabel 5. 

  • Les saktekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Jentenavn 1880-2019

    Del av læringsløpet "Les saktekst" i Fabel 5. 

  • Les med Fabel

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Les saktekst

    Akkurat som oss mennesker, er honningbiene avhengig av hverandre for å overleve. I teksten du nå skal lese, får du vite mer om honningbienes fantastiske liv. Kanskje du lærer noe nytt om honningbien som du ikke visste fra før? 

  • Lær å skrive tekster – formål

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Lag tekster med ulike formål

    Her skal du lage flere typer tekster med ulike formål. Alle tekstene du skal lage, har sammenheng med gruppa Stjernedryss  sin konsert på kjøpesenteret. Les teksten om Stjernedryss  først, og gjør deretter oppgavene under. 

12345...360

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)